Dierenarts

Jeroen Vanherck

Diensten

U kan bij mij terecht voor alles wat te maken heeft met de gezondheid van uw huisdier.

Hieronder licht ik enkele van de meest frequente handelingen toe.

Vaccineren en chippen

Voorkomen is beter dan genezen. Ook voor onze huisdieren geldt deze wijsheid. Honden en katten zullen we jaarlijks vaccineren tegen de belangrijkste aandoeningen waarvoor een vaccin bestaat.

Dieren die op reis gaan naar het buitenland zullen we bijkomend ook vaccineren tegen hondsdolheid.

Bij het jaarlijkse onderzoek gaan we ook nog na hoe het gesteld is met de bestrijding van maagdarmwormen, vlooien en teken.

Sinds enkele jaren moeten alle honden en katten verplicht gechipt en geregistreerd worden, zodat de eigenaar van een verloren gelopen dier snel teruggevonden kan worden.

Ongewenste pups en kitten vermijden

Een nestje ziet er dan vaak wel schattig uit, een nieuw baasje vinden voor het kroost van jouw huisdier is niet altijd even gemakkelijk. De meest betrouwbare manier om ongewenste nestjes te voorkomen is het steriliseren en castreren van de potentiële ouders.

Voor honden hebben we vaak nog enige controle over hun voorplanting omdat de loopsheid van de teef meestal wel duidelijk is en er geen ongewild contact is met vreemde honden.

Bij katten hebben we meestal geen idee, welke soortgenoten ze allemaal ontmoeten. Sinds enkele jaren is het bovendien verplicht om alle katten te laten castreren of steriliseren.

Tandverzorging

Net als wij, hebben ook onze honden en katten nood aan regelmatige zorg voor hun gebit. Zij hebben geen mes en vork om hun eten te snijden. Hun gebit is dan ook essentieel voor hun voedselopname.

In bepaalde gevallen zullen we al op jonge leeftijd moeten ingrijpen, bijvoorbeeld wanneer de melktanden niet correct gewisseld worden zoals op foto hierboven.

Op latere leeftijd kan het nodig zijn om de tanden te reinigen en slechte tanden te trekken. Voor een aantal honden, voornamelijk met korte snuit, is het nodig om dit jaarlijks te doen.

Zieke dieren

De belangrijkste taak van elke dierenarts is ongetwijfeld het verzorgen en genezen van zieke dieren.

Het stellen van de juiste diagnose is niet altijd even eenvoudig, want onze dieren kunnen ons niet vertellen waar ze pijn hebben. Maar met de nodige vaardigheid, vragen en testen lukt het meestal wel om een juiste diagnose te stellen en uw huisdier te genezen.